Ik weet nog precies hoe ik me voelde die ochtend. Mijn dochter was 6 weken oud en ik had alweer een nacht van drie uur slaap achter de rug. Krampjes, huilen, voeden, wiegen, opnieuw huilen. Mijn vriend zei: “We gaan het gewoon proberen.” Dat ‘gewoon’ werd
https://newborn-spanl.com/, de eerste baby spa van Nederland. Ik had erover gelezen, maar dacht eerlijk: helpt een badje nou echt? Met trillende handen pakte ik haar in. In de auto hoopte ik vooral dat ze niet de hele sessie zou krijsen. Spoiler: dat deed ze niet.
Bij binnenkomst voelde het meteen anders. Warm, rustig, geen harde tl-verlichting of haast. De eigenaresse nam alle tijd. Ze legde uit hoe het floaten werkt voor baby’s vanaf 14 dagen tot 12 maanden. Speciaal gezuiverd water dat de huid niet uitdroogt, precies 37 graden, en een float die haar nekje ondersteunt zodat ze vrij kan bewegen. Mijn dochter keek eerst verbaasd. Toen liet ze een zucht die ik nooit vergeet. Haar vuistjes gingen open. Haar beentjes trappelden langzaam. In tien minuten zag ik mijn gespannen baby veranderen in een drijvend, tevreden bundeltje. Ik kon alleen maar kijken en huilen van opluchting.
Wat Newborn Spa anders maakt, is de kennis achter de liefde. Het team heeft meer dan 16 jaar ervaring in wellness en pedagogiek. Ze weten wat ze doen bij reflux, darmkrampjes, onrust of prematuren. Ze zien aan een lijfje wat er nodig is. Na het floaten kreeg ze een zachte babymassage met olie. Ik leerde hoe ik haar zelf thuis kon helpen als de krampjes weer kwamen. Het ging niet om ‘even een uurtje weg’. Het ging om ons samen. Om binding, vertrouwen, en voor het eerst sinds weken het gevoel: ik kan dit. Ik ben niet alleen.
Die nacht sliep ze vier uur achter elkaar. Vier. Ik belde mijn moeder huilend op. Sindsdien zijn we nog drie keer geweest. Elke keer kom ik thuis met een rustiger kind en een rustigere ik. Hun agenda zit tot 6 september bijna vol, dus mijn tip: boek vooruit en hou Instagram in de gaten voor vrijgekomen plekjes bij annuleringen. Want soms is één uur in warm water het verschil tussen overleven en genieten. Voor je baby, maar ook voor jou. Float you soon is hier geen marketingzin. Het is wat er echt gebeurt.